Polskie Nagrody Filmowe Orły, doroczne nagrody Polskiej Akademii Filmowej, nazywane przez media „polskimi Oscarami” obchodzą w tym roku okrągłą, dwudziestą rocznicę powstania!
Ich pomysłodawcą w 1998 roku był Dariusz Jabłoński, reżyser, producent filmowy i wieloletni Prezydent Polskiej Akademii Filmowej – Jestem prawdziwie wzruszony, że pomysł sprzed 20 lat na sprawiedliwe polskie nagrody filmowe przekształcił się w prestiżowe i ważne ORŁY, nagrody całego polskiego środowiska filmowego przyznawane przez profesjonalistów – profesjonalistom. Stało się tak dzięki zaufaniu i poparciu najlepszych polskich filmowców, dzięki naszemu partnerowi PwC, który od samego początku zapewniał Orłom pełną wiarygodność, tajność i poufność, a także dzięki pasji wielu ludzi, którzy przez lata pracowali przy Orłach, tworząc zaufanie dla najbardziej demokratycznych nagród filmowych. To właśnie dzięki tej pasji Orły co roku trafiają do najlepszych polskich filmowców.
W piątek, 12 stycznia br. audytorzy z PwC – wiodącej na świecie firmy audytorsko-doradczej, która od ponad 80 lat nadzoruje głosowanie na Oscary, a także od pierwszej edycji Polskich Nagród Filmowych przeprowadza tajne głosowanie członków Polskiej Akademii Filmowej na Orły – wysłali do Akademików karty oraz kody uprawniające do głosowania online.
Pierwsza tura głosowania wyłoni Nominowanych do Orłów 2018 już 7 lutego. Ich nazwiska zostaną odczytane na uroczystej konferencji prasowej, na którą dwóch Partnerów PwC: Krzysztof Szułdrzyński i Piotr Wyszogrodzki, osobiście odpowiedzialnych za przeprowadzenie głosowania, dostarczy zalakowane koperty z wynikami głosowania Akademii. PwC jest obecne w Polsce od ponad 27 lat, a naszym celem jest budowanie społecznego zaufania i rozwiązywanie kluczowych problemów. Zaangażowanie w Polskie Nagrody Filmowe Orły, trwające nieprzerwanie już od dwóch dekad, to dla nas przede wszystkim duma, że wspieramy najważniejszą w branży filmowej inicjatywę, ale także odpowiedzialność za prawidłowy i poufny proces głosowania członków Polskiej Akademii Filmowej. Osobiście wraz z Krzysztofem Szułdrzyńskim, partnerem PwC, dbamy o to, by wszystko przebiegało zgodnie z ustalonymi procedurami, a wyniki były tajne dla wszystkich do momentu ich oficjalnego ogłoszenia – mówi Piotr Wyszogrodzki, partner w PwC.
Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznawane są za najwyższe osiągnięcia w 19 kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Osiągnięcia Życia, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument, Najlepszy Film Europejski, Najlepszy Fabularny Serial Filmowy oraz w kategorii Odkrycie Roku. Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności.
W pierwszym etapie konkursu Orły 2018, głosami członków Akademii, wyłonieni zostaną Nominowani do Polskich Nagród Filmowych. Wszyscy członkowie Akademii głosują w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsze Role Aktorskie, Najlepszy Serial, Najlepszy Film Europejski, a także proponują Laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. W pozostałych kategoriach głosują wyłącznie specjaliści danej branży.
W tym roku do konkursu zakwalifikowała się rekordowa liczba 61 tytułów, które spełniły warunki regulaminu Orłów, tj. są filmami kinowymi trwającymi co najmniej 70 min i w terminie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku były wyświetlane przynajmniej przez tydzień na otwartych, płatnych pokazach kinowych.
Lista filmów biorących udział w konkursie została sporządzona na podstawie danych pochodzących z firmy boxoffice.pl i jest poparta oświadczeniem dystrybutora (kolejność alfabetyczna).
- 21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik
- Ach śpij kochanie, reż. Krzysztof Lang
- Amok, reż. Kasia Adamik
- Beksińscy. Album wideofoniczny, reż. Marcin Borchardt
- Biegacze, reż. Łukasz Borowski
- Bikini Blue, reż. Jarosław Marszewski
- Bodo, reż. Michał Kwieciński
- Botoks, reż. Patryk Vega
- Cicha noc, reż. Piotr Domalewski
- Człowiek z magicznym pudełkiem, reż. Bodo Kox
- Droga Aszera, reż. Matan Yair
- Droga do Rzymu, reż. Tomasz Mielnik
- Dwie Korony, reż. Michał Kondrat
- Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński
- Dzikie róże, reż. Anna Jadowska
- Gwiazdy, reż. Jan Kidawa-Błoński
- Habit i zbroja, reż. Paweł Pitera
- Ja, Olga Hepnarova, reż. Petr Kazda, Tomas Weinreb
- Konwój, reż. Maciej Żak
- Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj
- Las, 4 rano, reż. Jan Jakub Kolski
- Listy do M. 3, reż. Tomasz Konecki
- Magiczna zima Muminków, reż. Ira Carpelan, Jakub Wroński
- Mały Jakub, reż. Mariusz Bieliński
- Maria Skłodowska-Curie, reż. Marie Noelle
- Młynarski: Piosenka finałowa, reż. Alicja Albrecht
- Na układy nie ma rady, reż. Krzysztof Rurka
- Najlepszy, reż. Łukasz Palkowski
- Nieprawi, reż. Adrian Sitaru
- Park, reż. Sofia Exarchou
- Pewnego razu w listopadzie…, reż. Andrzej Jakimowski
- Photon, reż. Norman Leto
- Po prostu przyjaźń, reż. Filip Zylber
- Pokolenia, reż. Janusz Zaorski
- Pokot, reż. Agnieszka Holland
- PolandJa, reż. Cyprian T. Olencki
- Porady na zdrady, reż. Ryszard Zatorski
- Porto, reż. Gabe Klinger
- Powidoki, reż. Andrzej Wajda
- Przy Planty 7/9, reż. Michał Jaskulski, Lawrence Loewinger
- Ptaki śpiewają w Kigali, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
- Reakcja łańcuchowa, reż. Jakub Pączek
- Rodzina na sprzedaż, reż. Diego Lerman
- Serce miłości, reż. Łukasz Ronduda
- Soyer, reż. Łukasz Barczyk
- Światło i cień, reż. Yesim Ustaoglu
- Świt, reż. Laila Pakalnina
- Szatan kazał tańczyć, reż. Katarzyna Rosłaniec
- Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej, reż. Maria Sadowska
- Tarapaty, reż. Marta Karwowska
- Teraz i w godzinę śmierci, reż. Dariusz Walusiak, Mariusz Pilis
- Totem, reż. Jakub Charon
- Twój Vincent, reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman
- Volta, reż. Juliusz Machulski
- Wściekłość, reż. Michał Węgrzyn
- Wszystko albo nic, reż. Marta Ferencova
- Wyklęty, reż. Konrad Łęcki
- Z dala od orkiestry, reż. Rafael Lewandowski
- Zerwany kłos, reż. Witold Ludwig
- Zgoda, reż. Maciej Sobieszczański
- Zud, reż. Marta Minorowicz
W kategorii NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY o statuetkę walczyć będzie 48 produkcji. Aż 11 z nich, dzięki dystrybucji kinowej, znajduje się również na liście filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej Orły 2018 we wszystkich kategoriach, nie tylko w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny (kolejność alfabetyczna):
- 21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik
- Ambasador pokoju, reż. Wiesław Dąbrowski
- Bagna są dobre, reż. Tomasz Ogrodowczyk, Michał Ogrodowczyk
- Beksińscy. Album wideofoniczny, reż. Marcin Borchardt
- Biegacze, reż. Łukasz Borowski
- Bronisław Piłsudski. Zesłaniec, etnograf, bohater, reż. Waldemar Czechowski
- Dama, reż. Maria Dłużewska
- Dom/Łódź, reż. Piotr Szczepański
- Draża – czetnik. Legenda Kresów, reż. Jerzy Oleszkowicz
- Dwie korony, reż. Michał Kondrat
- Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński
- Ethiopiques: Muzyka duszy, reż. Maciej Bochniak
- Gdzie jest porozumienie gdańskie? reż. Krzysztof Brożek
- Habit i zbroja, reż. Paweł Pitera
- Happy Olo – pogodna ballada o Olku Dobie, reż. Marcin Macuk, Krzysztof Paweł Bogocz
- Jak Oskar komunę obalał, reż. Piotr Kuciński
- Janusz Bielecki – Sekrety, reż. Piotr Poraj Poleski
- Kochana córeczko, reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński
- Kto wygra mecz, reż. Tadeusz Śmiarowski
- Kuracjusz jestem, reż. Karolina Drogowska, Amelia Radecka
- Lasy bagienne, reż. Tomasz Ogrodowczyk, Michał Ogrodowczyk, Sławomir Skupiński
- Malowanie i śpiewanie. Jan Kanty Pawluśkiewicz, reż. Marta Węgiel
- Matecznik, reż. Kristof Gerega
- Młynarski. Piosenka finałowa, reż. Alicja Albrecht
- Moi Rollingstonsi, reż. Jan Sosiński
- My wszyscy z Niego, reż. Alina Czerniakowska
- Nauka chodzenia, reż. Marcin Kopeć
- Niebo bez gwiazd, reż. Katarzyna Dąbkowska-Kułacz
- Operacja „Gryf”, reż. Arkadiusz Gołębiewski
- Osso moje Osso, reż. Jan Strękowski
- Pokolenia, reż. Janusz Zaorski
- Prawnik w czasach bezprawia, reż. Jolanta Kessler-Chojecka
- Przy Planty 7/9, reż. Michał Jaskulski, Lawrence Loewinger
- Raport z zatopionego miejsca, reż. Rafał Dudkiewicz, Jarosław Wróblewski
- Rzeź Woli. Akt oskarżenia, reż. Rafał Geremek
- Sekret Herberta Klose raz jeszcze, reż. Janusz Sozański
- Sidła strachu, reż. Włodzimierz Kuligowski
- Ściśle tajne. Rzecz o wojskowych służbach specjalnych, reż. Jędrzej Lipski, Piotr Mielech
- Tacy jak my, reż. Piotr Mularuk, Maria Siniarska
- Teraz i w godzinę śmierci, reż. Dariusz Walusiak, Mariusz Pilis
- Tutaj możecie sobie mieszkać, reż. Beata Maliszkiewicz
- Urodziłam się pierwszego września, reż. Jędrzej Lipski, Piotr Mielech
- W cieniu prezydenta, reż. Hanna Etemadi
- Z dala od orkiestry, reż. Rafael Lewandowski
- Zagubiony diament – Andrzej Korzyński, reż. Grzegorz Brzozowicz
- Zdzinku, kim ty chcesz w życiu zostać?, reż. Aleksandra Rek
- Ziemia bezdomnych, reż. Marcin Janos Krawczyk
- Zobaczyłem zjednoczony naród, reż. Anna Ferens
Lista tytułów przygotowana na podstawie danych pochodzących od Krakowskiej Fundacji Filmowej.
W tegorocznym konkursie w kategorii NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY bierze udział 10 seriali, które spełniły warunki regulaminowe, tj. są serialami polskimi przedstawiającym oryginalną, fikcyjną, samodzielną i skończoną historię; zostały zrealizowane przy pomocy metody filmowej, ujęcie po ujęciu, i których pierwsze nadanie nastąpiło u podmiotu dostępnego na terenie Polski w czasie pomiędzy 1 stycznia, a 31 grudnia 2017.
- Belfer, sezon 2, ITI Neovision S.A. dla NC+
- Druga szansa, sezon 4, TVN
- Diagnoza, TVN
- Wataha, sezon 2, HBO Polska/ HBO Europe, ATM Grupa dla HBO
- O mnie się nie martw, sezon 7, Akson Studio dla TVP2
- Wojenne dziewczyny, Akson Studio dla TVP1
- Dziewczyny ze Lwowa, sezon 2, Studio A dla TVP1
- Ultraviolet, Opus TV dla AXN
- W rytmie serca, Artrama dla Telewizji Polsat
- Przyjaciółki, sezon 10, Akson Studio dla Telewizji Polsat
Nominacje do Orłów 2018 zostaną ogłoszone 7 lutego 2018 roku, a ogłoszenie nazwiska laureata w kategorii Nagroda za Osiągnięcia Życia oraz spotkanie z Nominowanymi odbędzie się 7 marca. Ceremonia wręczenia Polskich Nagród Filmowych Orły 2018 została zaplanowana na 26 marca 2018 roku.
Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl
Zapraszamy też na FB Orłów
https://www.facebook.com/pnforly/
* * *
Partnerzy przeglądu: Kino ILUZJON i FINA
Parter przeglądu online: PLAYER – www.player.pl
Partner: PwC
Sponsorzy: ORKA, Jean Louis David, Bobbi Brown, kancelaria Rö Radwan-Röhrenschef Petruczenko Piechota Sp. k.
Partnerzy medialni: Wirtualna Polska, Radio TOK FM, Esquire, Magazyn FILM&TV KAMERA, Co Jest Grane 24, Film New Europe, East News oraz FilmPolski.pl
Partnerzy organizacji: Boxoffice.pl i Krakowska Fundacja Filmowa
Wsparcie: Legalna Kultura