PATRONAT HONOROWY MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO PIOTRA GLIŃSKIEGO

Justine Wright, europejska montażystka roku 2014 pracowała z polskimi filmowcami, członkami Polskiej Akademii Filmowej

 Justine Wright, Europejski Montażysta Roku 2014 za film „Locke”, 24 marca była bohaterką wyjątkowego Mistrzowskiego Spotkania Warsztatowego w Warszawie. Spotkanie zostało zorganizowane przez Europejską Akademię Filmową i Polską Akademię Filmową, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Montażystów. Montażystka również takich filmów, jak: „Ostatni król Szkocji” i „Żelazna dama” przyleciała do Polski, aby podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z polskimi filmowcami.

Dariusz Jabłoński – prezydent Polskiej Akademii Filmowej nie krył radości witając Justine Wright – Cieszę się,  że zaproszenie do spotkania z polskimi profesjonalistami, członkami Polskiej Akademii Filmowej, przyjęła osoba o tak wielkim talencie, doświadczeniu i osiągnięciach zawodowych, jak nagrodzona podczas ostatniej ceremonii wręczenia Europejskich Nagród Filmowych, Justine Wright. Każde takie spotkanie tworzy platformę wymiany doświadczeń i idei, co przynosi wzajemne korzyści naszej filmowej, europejskiej wspólnoty. To pierwsze spotkanie warsztatowe zorganizowane przez Polską Akademię z Europejską Akademią Filmową, ale po jego sukcesie chcemy kontynuować tę współpracę!

Warsztaty rozpoczęła projekcja filmu „Locke”, którego akcja rozgrywa się w czasie jednej podróży  samochodem  Ivana Locke (Tom Hardy). Pozostali bohaterowie to jego rozmówcy słyszani przez telefon.

Wright przedstawiła swój proces pracy nad filmem – jak montażem zbudowała napięcie w filmie, który jest pozbawiony akcji w klasycznym tego słowa znaczeniu. Spotkanie poprowadzili prezydent Polskiej Akademii Filmowej Dariusza Jabłońskiego i wiceprezeska Polskiego Stowarzyszenia Montażystów PSM – uznana polska montażystka Milenia Fiedler.

Milenia Fiedler – Uważam, że ten rodzaj spotkań – warsztatów kierowanych do twórców, będących okazją do wymiany myśli i doświadczeń jest bardzo potrzebny. Cieszę się, że Polska Akademia Filmowa i Europejska Akademia Filmowa wyszły z taką ideą. A jeszcze bardziej ucieszyło mnie, że pierwsze spotkanie dotyczyło właśnie montażu. W rozmowie przed spotkaniem, Justine komentując fakt otrzymania nagrody (Europejska Nagroda Filmowa: Najlepszy Europejski Montażysta Roku) powiedziała, że nie da się ocenić pracy montażysty nie znając materiału, z którym pracował i nie obserwując procesu. Tego rodzaju warsztat daje szansę, by ten proces podejrzeć i zrozumieć, jak montażem budujemy strukturę filmu i decydujemy o sile jego emocjonalnego oddziaływania. Spotkanie z Justine, z jej umiejętnością klarownego i analitycznego ujmowania tematu, było niezwykle pouczające i inspirujące.

Podczas kolejnej części spotkania, Justine przedstawiła wykład o sztuce montażu na przykładzie montowanych przez nią filmów. Uczestnicy mieli szansę zobaczyć różne warianty montażowe sekwencji filmów i wpływ montażu na ostateczny odbiór filmu na przykładzie tytułów: „One Day in September” (dokumentalny film, nagrodzony Oscarem), „Czekając na Joe” (Touching the Void), „Ostatni król Szkocji” (The Last King of Scotland), „Żelazna Dama” (The Iron Lady) i niewyświetlanego jeszcze w Polsce „Black Sea”.

W spotkaniu warsztatowym wzięli udział członkowie Polskiej Akademii Filmowej,  wśród nich m.in.: Marcin Wrona (reżyser, autor nagradzanych filmów fabularnych „Chrzest” i „Moja krew”), Bartosz Konopka (reżyser, nominowany do Oscara w kategorii Krótkometrażowy Film Dokumentalny za obraz „Królik po berlińsku”), Hanna Polak (autorka głośnego dokumentu krótkometrażowego „Dzieci z Leningradzkiego”, który w 2005 roku nominowany był do Oscara), montażyści: Marcin Kot Bastkowski („Ogniem i mieczem”, „Potop Redivivus”, „Sęp”, „Misja Afganistan”), Piotr Kmiecik, członek Akademii („Chrzest”, „Wataha”, „Krew z krwi”), Magdalena Wojtczak („Południe-Północ”), Marcin Piątkowski („Billboard”, „Francuski numer”), oraz studenci montażu z polskich szkół filmowych. Obecni byli również uczestnicy z zagranicy.

Na koniec sesji odbyły się indywidualne konsultacje Justine z polskimi twórcami, którzy są w trakcie montowania swoich filmów fabularnych bądź dokumentalnych.  Z tej możliwości skorzystali Marcin Wrona i Piotr Kmiecik, którzy wspólnie pracują obecnie nad najnowszym filmem Wrony „Demon”, oraz Hanna Polak i Marcin Kot Bastkowski, którzy zaprezentowali montażystce swój dokument „Something better to come”.

Polscy twórcy chwalili sobie szansę profesjonalnej wymiany myśli z montażystką tej klasy co Justine. Marcin Wrona –
Dobry montażysta, świadomy zasad dramaturgii, jest właściwie współscenarzystą i najbliższym partnerem reżysera na ostatnim etapie powstawania filmu. Spotkanie z Justine Wright dało nam szansę przyjrzenia się konkretnym rozwiązaniom montażu scen, gdzie subtelna zmiana powoduje diametralnie inne wrażenie odbioru filmu. Możliwość konsultacji mojego własnego materiału filmowego było wyjątkową, bardzo inspirującą okazją do analizy znaczeń wynikających z filmu oraz konstrukcji postaci.

Podobnego zdania jest Hanna Polak – Możliwość spotkania z Justine pojawiła się w bardzo dobrym momencie. Pracuję nad trudnym projektem i potrzebowałam rozmowy o konkretnych rozwiązaniach montażowych, chciałam podzielić się swoimi problemami. Poza tym to była wspaniała okazja, żeby nawiązać kontakty, kto wie czy kiedyś się jeszcze nie spotkamy? Człowiek jest bardzo osamotniony w twórczej pracy. Mam wspaniałego montażystę, Marcina Kota Bastkowskiego, ale mój zawód to ciągłe poszukiwanie wrażliwości drugiego człowieka i pewności, że idzie się w dobrym kierunku. Na swojej drodze spotykamy wiele osób, które chcą nam pomóc, ale czasem nie wiadomo które rady przyjąć. Taki autorytet jak Justine upewnia, w którą stronę iść.

Sama Justine była pod ogromnym wrażeniem atmosfery panującej podczas warsztatów –To może brzmi zaskakująco, ale to było pierwsze prowadzone przeze mnie spotkanie warsztatowe na takim profesjonalnym poziomie uczestników i muszę przyznać, że miałam małą tremę. Warsztaty okazały się wspaniałym miejscem do wymiany myśli, dyskusji pomiędzy montażystami, zarówno tymi doświadczonymi, jak i tymi, którzy dopiero zaczynają. Zastanawialiśmy się nad formą omawiania projektów indywidualnych. Bardzo mi zależało, aby odbywało się to jednak bez publiczności. Tą drogą poszliśmy i dzisiaj mogę powiedzieć, że było warto, bo czuję, że przeprowadziliśmy naprawdę szczere i konstruktywne rozmowy.

 JUSTINE WRIGHT

Swoją karierę rozpoczęła od pracy przy reklamach, teledyskach i krótkich formach. Wielokrotnie współpracowała z reżyserem Kevinem MacDonaldem, między innymi przy filmie dokumentalnym „One Day in September”, który w 2000 roku otrzymał Oscara w kategorii Pełnometrażowy Film Dokumentalny, a za który sama Justine dostała Nagrodę Niezależnego Kina Brytyjskiego. Film opowiada o wydarzeniach, które miały miejsce w 1972 roku podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w Monachium.

MacDonald i Wright pracowali razem przy filmie „Ostatni Król Szkocji” (2006). To ekranizacja książki Gilesa Fodena o takim samym tytule, opowiadająca o dyktatorskich rządach Idiego Amina w Ugandzie. Historia ukazana jest z perspektywy fikcyjnej postaci, osobistego lekarza króla, Nicholasa Garrigana. W jego postać wcielił się James McAvoy. Grający Idiego Amina, Forest Steven Whitaker za swoją brawurową kreację otrzymał Oscara i Złoty Glob. Film zdobył wiele nagród, w tym BAFTA – Nagroda im. Alexandra Kordy dla najwybitniejszego brytyjskiego filmu roku.

Kolejny film w dorobku Wright to „Stan gry” (2009), również w reżyserii Kevina MacDonalda. Kongresman Stephen Collins (Ben Affleck) jest wschodzącą gwiazdą polityki, do czasu, gdy jego asystentka zostaje zamordowana. Po dramatycznej śmierci najbliższego współpracownika Collinsa wszystkie polityczne brudy wychodz na jaw, a waszyngtoński dziennikarz Call McAffrey (Russell) Crowe zaczyna prowadzić śledztwo nad sprawą, która może wstrząsnąć całym światem polityki. Najnowszy film Kevina MacDonalda i Justin Wright to niedystrybuowany jeszcze w Polsce „Black Sea” (2014).

Justine Wright jest również montażystką dobrze znanego polskiej publiczności filmu „Żelazna dama” (2011), portretu Margaret Thatcher – pierwszej w historii Wielkiej Brytanii kobiety premier.

 ORGANIZATORZY:

Spotkania Warsztatowe z Justine Wright zostały zorganizowane przez Europejską Akademią Filmową (EFA Master Class) razem z Polską Akademią Filmową, która skupia ponad 600 czynnych zawodowo polskich filmowców, oraz Polskim Stowarzyszeniem Montażystów PSM, grupującym montażystów obrazu i dźwięku.

Mistrzowskie Spotkania Warsztatowe prowadzone są przez uznanych i odnoszących sukcesy światowych filmowców, którzy chcą przekazywać swoją wiedzę i doświadczenie polskim filmowcom, członkom Polskiej Akademii Filmowej.

 GALERIA ZDJĘĆ Z WARSZTATÓW

DSC_3312