PATRONAT HONOROWY MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO PIOTRA GLIŃSKIEGO

Piętnasta, jubileuszowa edycja Polskich Nagród Filmowych Orły, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej, rozpoczęta

Wysłaniem kart do głosowania przez PwC, wiodącą na świecie firmę audytorsko-doradczą, rozpoczęły się Orły 2013, doroczne nagrody Polskiej Akademii Filmowej, odpowiednik francuskich Cezarów, włoskich Donatelli, brytyjskich BAFT, czeskich Lwów czy hiszpańskich Goi.

Firma PwC, która nieprzerwanie od prawie 80 lat nadzoruje procedurę głosowania nad Oscarami, w Polsce od ponad 14 lat odpowiada za tajność i rzetelność głosowania na Orły, stosując dokładnie takie same zasady. PwC rozpoczęło pierwszą turę konkursu Orły 2013, która wyłoni Nominowanych do Polskich Nagród Filmowych, wysyłając do członków Akademii ponad 500 kart do głosowania. Nominacje zostaną ogłoszone podczas konferencji prasowej 7 lutego 2013 roku. Ceremonia wręczenia Orłów 2013, na której zostaną otwarte koperty z nazwiskami laureatów, jest zaplanowana na 4 marca 2013 r.

28 lutego 2013 r, jeszcze przed uroczystą Galą, na spotkaniu Nominowanych z mediami poznamy nazwisko laureata Nagrody za Osiągnięcie Życia.

Głosowanie na Orły jest dwuetapowe, korespondencyjne i tajne aż do ogłoszenia wyników. Głosowanie przeprowadza i nadzoruje czołowa na świecie firma audytorsko-doradcza PwC, gwarantująca tajność i wiarygodność procesu.

W tym roku do konkursu zakwalifikowało się 41 filmów polskich, które były pokazywane w kinach nieprzerwanie przez co najmniej 7 dni w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 roku.

Wg danych dostarczonych przez niezależne podmioty, w tym firmę boxoffice.pl, do dnia 31 grudnia 2012 roku warunki te spełniły następujące filmy:

Bez wstydu, reż. Filip Marczewski

Big Love, reż. Barbara Białowąs

Bitwa pod Wiedniem, reż. Renzo Martinelli

Czarodzieje Honoratki, reż. Leopold Rene Nowak

Drogówka, reż. Wojciech Smarzowski

Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa, reż. Wiktor Skrzynecki

Fuck For Forest, reż. Michał Marczak

Hans Kloss – stawka większa niż śmierć, reż. Patryk Vega

Heniek, reż. Eliza Kowalewska, Grzegorz Madej

Ixjana. Z piekła rodem, reż. Józef Skolimowski, Michał Skolimowski

Jesteś Bogiem, reż. Leszek Dawid

Jeż Jerzy, reż. Wojtek Wawszczyk, Jakub Tarkowski, Tomasz Leśniak

Kac WAWA 3D, reż. Łukasz Karwowski

Kobieta z piątej dzielnicy, reż. Paweł Pawlikowski

Komeda, Komeda…, reż. Natasza Ziółkowska-Kurczuk

Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości, reż. Paweł Czarzasty

Księstwo, reż. Andrzej Barański

Lato w mieście, reż. Agnieszka Gomułka

Lekarze, reż. Tomasz Wolski

Lęk wysokości, reż. Bartek Konopka

Mój rower, reż. Piotr Trzaskalski

Nad życie, reż. Anna Plutecka-Mesjasz

Nagroda, reż. Paula Markovitch

Obława, reż. Marcin Krzyształowicz

Od pełni do pełni, reż. Tomasz Szafrański

Piąta pora roku, reż. Jerzy Domaradzki

Pokłosie, reż. Władysław Pasikowski

Proste pragnienia, reż. Marek Stacharski

Robert Mitchum nie żyje, reż. Olivier Babinet, Fred Kihn

Rzeź, reż. Roman Polański

Sanctuary, reż. Norah McGettigan

Sponsoring, reż. Małgorzata Szumowska

Supermarket, reż. Maciej Żak

Sztos 2, reż. Olaf Lubaszenko

Trzy siostry T, reż. Maciej Kowalewski

W sypialni, reż. Tomasz Wasilewski

Wirtualna wojna reż. Jacek Bławut

Wyspa skazańców, reż. Marius Holst

Yuma, reż. Piotr Mularuk

Z daleka widok jest piękny, reż. Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal

Znieważona ziemia, reż. Michale Boganim

Polskie Nagrody Filmowe Orły są przyznawane od 1999 roku. Laureatów wyłania licząca ponad 500 członków Polska Akademia Filmowa, odpowiednik akademii filmowych, przyznających takie nagrody jak francuskie Cezary, czeskie Lwy czy hiszpańskie Goya, a w Europie – Europejska Akademia Filmowa.

Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznawane są za najwyższe osiągnięcia w 17 kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Osiągnięcia Życia, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument, Najlepszy Film Europejski oraz w kategorii Odkrycie Roku. Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności. W pierwszej turze głosowania wszyscy członkowie Polskiej Akademii Filmowej głosują w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsze Role Aktorskie, Najlepszy Film Europejski, a także proponują Laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. W pozostałych kategoriach głosują wyłącznie specjaliści danej branży.

Dotychczasowymi laureatami Orłów w kategorii Najlepszy Film były: “Historia kina w Popielawach” (1999), “Dług” (2000), “Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” (2001), “Cześć, Tereska” (2002), “Pianista” (2003) i “Zmruż oczy” (2004), “Wesele” (2005), “Komornik” (2006), “Plac Zbawiciela” (2007), “Katyń” (2008), “33 sceny z życia” (2009), “Rewers” (2010), “Essential Killing” (2011), “Róża“ (2012).

Polskie Nagrody Filmowe Orły przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polskie. Nagrody Filmowe Orły są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową dla Polskiej Akademii Filmowej.

Polskie Nagrody Filmowe Orły są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową dla Polskiej Akademii Filmowej.

Partnerem Orłów od początku istnienia konkursu jest firma audytorsko-doradcza PwC. Kinem Przeglądu Orłów 2013 jest Iluzjon. Partner przeglądu: Filmoteka Narodowa. Partnerem przeglądu on-line jest kinoplex.pl. Sponsorzy Orłów 2013 to: Jean Louis David, Four Colors. Partner organizacji gali – Piramida Film.

Patronami medialnymi są: TVP2, Polskie Radio Trójka, Twój Styl, Film, Kino, SHOW, gazeta.pl, stopklatka.pl, PAP.

Kontakt:

Iza Igel

iza_igel@pnf.pl Piętnasta, jubileuszowa edycja Polskich Nagród Filmowych Orły, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej, rozpoczęta Wysłaniem kart do głosowania przez PwC, wiodącą na świecie firmę audytorsko-doradczą, rozpoczęły się Orły 2013, doroczne nagrody Polskiej Akademii Filmowej, odpowiednik francuskich Cezarów, włoskich Donatelli, brytyjskich BAFT, czeskich Lwów czy hiszpańskich Goi. Firma PwC, która nieprzerwanie od prawie 80 lat nadzoruje procedurę głosowania nad Oscarami, w Polsce od ponad 14 lat odpowiada za tajność i rzetelność głosowania na Orły, stosując dokładnie takie same zasady. PwC rozpoczęło pierwszą turę konkursu Orły 2013, która wyłoni Nominowanych do Polskich Nagród Filmowych, wysyłając do członków Akademii ponad 500 kart do głosowania. Nominacje zostaną ogłoszone podczas konferencji prasowej 7 lutego 2013 roku. Ceremonia wręczenia Orłów 2013, na której zostaną otwarte koperty z nazwiskami laureatów, jest zaplanowana na 4 marca 2013 r. 28 lutego 2013 r, jeszcze przed uroczystą Galą, na spotkaniu Nominowanych z mediami poznamy nazwisko laureata Nagrody za Osiągnięcie Życia. Głosowanie na Orły jest dwuetapowe, korespondencyjne i tajne aż do ogłoszenia wyników. Głosowanie przeprowadza i nadzoruje czołowa na świecie firma audytorsko-doradcza PwC, gwarantująca tajność i wiarygodność procesu. W tym roku do konkursu zakwalifikowało się 41 filmów polskich, które były pokazywane w kinach nieprzerwanie przez co najmniej 7 dni w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 roku. Wg danych dostarczonych przez niezależne podmioty, w tym firmę boxoffice.pl, do dnia 31 grudnia 2012 roku warunki te spełniły następujące filmy: Bez wstydu, reż. Filip Marczewski Big Love, reż. Barbara Białowąs Bitwa pod Wiedniem, reż. Renzo Martinelli Czarodzieje Honoratki, reż. Leopold Rene Nowak Drogówka, reż. Wojciech Smarzowski Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa, reż. Wiktor Skrzynecki Fuck For Forest, reż. Michał Marczak Hans Kloss – stawka większa niż śmierć, reż. Patryk Vega Heniek, reż. Eliza Kowalewska, Grzegorz Madej Ixjana. Z piekła rodem, reż. Józef Skolimowski, Michał Skolimowski Jesteś Bogiem, reż. Leszek Dawid Jeż Jerzy, reż. Wojtek Wawszczyk, Jakub Tarkowski, Tomasz Leśniak Kac WAWA 3D, reż. Łukasz Karwowski Kobieta z piątej dzielnicy, reż. Paweł Pawlikowski Komeda, Komeda…, reż. Natasza Ziółkowska-Kurczuk Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości, reż. Paweł Czarzasty Księstwo, reż. Andrzej Barański Lato w mieście, reż. Agnieszka Gomułka Lekarze, reż. Tomasz Wolski Lęk wysokości, reż. Bartek Konopka Mój rower, reż. Piotr Trzaskalski Nad życie, reż. Anna Plutecka-Mesjasz Nagroda, reż. Paula Markovitch Obława, reż. Marcin Krzyształowicz Od pełni do pełni, reż. Tomasz Szafrański Piąta pora roku, reż. Jerzy Domaradzki Pokłosie, reż. Władysław Pasikowski Proste pragnienia, reż. Marek Stacharski Robert Mitchum nie żyje, reż. Olivier Babinet, Fred Kihn Rzeź, reż. Roman Polański Sanctuary, reż. Norah McGettigan Sponsoring, reż. Małgorzata Szumowska Supermarket, reż. Maciej Żak Sztos 2, reż. Olaf Lubaszenko Trzy siostry T, reż. Maciej Kowalewski W sypialni, reż. Tomasz Wasilewski Wirtualna wojna reż. Jacek Bławut Wyspa skazańców, reż. Marius Holst Yuma, reż. Piotr Mularuk Z daleka widok jest piękny, reż. Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal Znieważona ziemia, reż. Michale Boganim Polskie Nagrody Filmowe Orły są przyznawane od 1999 roku. Laureatów wyłania licząca ponad 500 członków Polska Akademia Filmowa, odpowiednik akademii filmowych, przyznających takie nagrody jak francuskie Cezary, czeskie Lwy czy hiszpańskie Goya, a w Europie – Europejska Akademia Filmowa. Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznawane są za najwyższe osiągnięcia w 17 kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Osiągnięcia Życia, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument, Najlepszy Film Europejski oraz w kategorii Odkrycie Roku. Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności. W pierwszej turze głosowania wszyscy członkowie Polskiej Akademii Filmowej głosują w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsze Role Aktorskie, Najlepszy Film Europejski, a także proponują Laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. W pozostałych kategoriach głosują wyłącznie specjaliści danej branży. Dotychczasowymi laureatami Orłów w kategorii Najlepszy Film były: “Historia kina w Popielawach” (1999), “Dług” (2000), “Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” (2001), “Cześć, Tereska” (2002), “Pianista” (2003) i “Zmruż oczy” (2004), “Wesele” (2005), “Komornik” (2006), “Plac Zbawiciela” (2007), “Katyń” (2008), “33 sceny z życia” (2009), “Rewers” (2010), “Essential Killing” (2011), “Róża“ (2012). Polskie Nagrody Filmowe Orły przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polskie. Nagrody Filmowe Orły są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową dla Polskiej Akademii Filmowej. Polskie Nagrody Filmowe Orły są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową dla Polskiej Akademii Filmowej. Partnerem Orłów od początku istnienia konkursu jest firma audytorsko-doradcza PwC. Kinem Przeglądu Orłów 2013 jest Iluzjon. Partner przeglądu: Filmoteka Narodowa. Partnerem przeglądu on-line jest kinoplex.pl. Sponsorzy Orłów 2013 to: Jean Louis David, Four Colors. Partner organizacji gali – Piramida Film. Patronami medialnymi są: TVP2, Polskie Radio Trójka, Twój Styl, Film, Kino, SHOW, gazeta.pl, stopklatka.pl, PAP. Kontakt: Iza Igel iza_igel@pnf.pl