Nominowani do Orłów 2019

Do tegorocznego Konkursu Głównego zakwalifikowało się 56 polskich filmów, które spełniły regulaminowy warunek tygodniowej dystrybucji kinowej w 2018 roku. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny akademicy wyłaniali nominowanych spośród 42 tytułów, zaś do tytułu Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego pretendowało 16 produkcji.

Polskie Nagrody Filmowe Orły, przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową, to zwieńczenie kolejnego roku rodzimej kinematografii, a także uhonorowanie tych twórców, którzy w minionym roku  wnieśli do niej najwięcej. Stworzone w 1999 roku Orły, przyznawane przez profesjonalistów – profesjonalistom, stały się jednymi z najbardziej pożądanych wyróżnień na polskim rynku filmowym.

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Nominacje do Polskich Nagród Filmowych Orły 2019 otrzymali:

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

–       “Dogman”, reż. Matteo Garrone

–       “Niemiłość”, reż. Andriej Zwiagincew

–       “Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, reż. Martin McDonagh

NAJLEPSZY MONTAŻ

–       Ewa Smal PSM, “7 uczuć”

–       Jarosław Kamiński PSM, “Fuga”

–       Milenia Fiedler PSM, “Kamerdyner”

–       Andrzej Dąbrowski PSM, “Książę i dybuk”

–       Maciej Pawliński PSM, “Over the limit”

–       Bartosz Karczyński, “Plan B”

–       Jarosław Kamiński PSM, “Zimna Wojna”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

–       Justyna Stolarz, “7 uczuć”

–       Małgorzata Braszka, Ewa Krauze, Małgorzata Gwiazdecka, Izabela Stronias, “Kamerdyner”

–       Aleksandra Staszko, “Zimna wojna”

NAJLEPSZY DŹWIĘK

–       Bartosz Putkiewicz, “Dywizjon 303. Historia prawdziwa”

–       Mirosław Makowski, Piotr Pastuszak, Kacper Habisiak MPSE, Marcin Kasiński MPSE , “Kamerdyner”

–       Maciej Pawłowski, Mirosław Makowski, “Zimna wojna”

ODKRYCIE ROKU

–       Paweł Maślona, najlepsza reżyseria, “Atak Paniki”

–       Gabriela Muskała, najlepszy scenariusz, “Fuga”

–       Jagoda Szelc, najlepsza reżyseria, “Wieża. Jasny dzień”

 NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

–       “1983”, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska

–       “Rojst”, reż. Jan Holoubek

–       “Ślepnąc od świateł”, reż. Krzysztof Skonieczny

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

–       “Książę i dybuk”, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

–       “Opera o Polsce”, reż. Piotr Stasik

–       “Over the limit”, reż. Marta Prus

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

–       Gabriela Muskała, “7 uczuć”

–       Aleksandra Konieczna, “Jak pies z kotem”

–       Agata Kulesza, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

–       Adam Woronowicz, “Kamerdyner”

–       Janusz Gajos, “Kler”

–       Borys Szyc, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA MUZYKA

–       Filip Mišek, “Fuga”

–       Mikołaj Trzaska, “Kler”

–       Alexandre Desplat, “Prawdziwa historia”

 NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

–       Joanna Macha, “Eter”

–       Zbigniew Dalecki, Paweł Jarzębski , “Kamerdyner”

–       Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

–       Gabriela Muskała, “Fuga”

–       Anna Radwan, “Kamerdyner”

–       Joanna Kulig, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

–       Janusz Gajos, “Kamerdyner”

–       Jacek Braciak, “Kler”

–       Tomasz Kot, “Zimna wojna”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

–       Jolanta Dylewska PSC, “Ajka”

–       Jakub Kijowski PSC, “Fuga”

–       Łukasz Żal PSC, “Zimna wojna”

 NAJLEPSZY SCENARIUSZ

–       Marek Koterski, “7 uczuć”

–       Wojciech Rzehak, Wojciech Smarzowski, “Kler”

–       Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA REŻYSERIA

–       Janusz Kondratiuk, “Jak pies z kotem”

–       Wojciech Smarzowski, “Kler”

–       Paweł Pawlikowski,  “Zimna wojna”

NAJLEPSZY FILM

–       “Kamerdyner”, reż. Filip Bajon

–       “Kler”, reż. Wojciech Smarzowski

–       “Zimna wojna”, reż. Paweł Pawlikowski

Nazwiska twórców i filmów nominowanych do Orłów 2019 odczytali członkowie Polskiej Akademii Filmowej, nominowani i nagrodzeni w poprzednich edycjach: Najlepszy Film Europejski: Irena Strzałkowska (członek Polskiej Akademii Filmowej, przedstawiciel funduszu Eurimages w Polsce); Najlepszy Montaż: Roma Gąsiorowska (nominowana do Orłów 2012 za główną rolę kobiecą w filmie “Ki” oraz za drugoplanową rolę kobiecą w filmie “Sala samobójców”); Najlepsze Kostiumy: Magdalena Biedrzycka (trzykrotna laureatka Orłów za kostiumy do filmów “Ubu król”, “Katyń” i “Rewers”); Najlepszy Dźwięk: Andrzej Lewandowski (trzykrotnie nominowany za dźwięk do filmów “Pół serio”, “Sprawiedliwy” i “Pokot”); Odkrycie Roku: Bronisława Zamachowska (dwukrotnie nominowana do Orłów 2018 za drugoplanową rolę w filmie “Powidoki” oraz w kategorii Odkrycie Roku); Najlepszy Filmowy Serial Fabularny: Anna Kazejak (reżyserka, członek Polskiej Akademii Filmowej); Najlepszy Film Dokumentalny: Alicja Albrecht (nominowana do Orła za film dokumentalny “Młynarski. Piosenka finałowa”); Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca: Mirosław Haniszewski (nominowany do Orła 2017 za najlepszą główną rolę męską w filmie “Jestem mordercą”); Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska: Agnieszka Suchora (laureatka Orła 2018 za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie “Cicha noc”); Najlepsza Muzyka: Włodek Pawlik (laureat Orła 2009 za najlepszą muzykę do filmu “Rewers”); Najlepsza Scenografia: Allan Starski (trzykrotny laureat Orłów za najlepszą scenografię do filmów “Pan Tadeusz”, “Pianista” i “Pokłosie”); Najlepsza Główna Rola Kobieca: Dariusz Jabłoński (Prezydent Polskiej Akademii Filmowej, reżyser i producent filmowy); Najlepsza Główna Rola Męska: Agata Buzek (laureatka Orła 2009 za najlepszą główną rolę kobiecą w filmie “Rewers”); Najlepsze Zdjęcia: Jacek Petrycki (trzykrotnie nominowany do Orłów w kategorii najlepsze zdjęcia za filmy “Człowiek wózków”, “Julia wraca do domu” i “Boisko bezdomnych”); Najlepszy Scenariusz: Krzysztof Rak (laureat Orła 2015 za scenariusz do filmu “Bogowie”); Najlepsza Reżyseria: Anna Jadowska (nominowana do Orła 2018 w kategorii Najlepsza Reżyseria za film “Dzikie róże”), Najlepszy Film: Janusz Zaorski (członek Polskiej Akademii Filmowej).

Fot. East News

Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 25 marca 2019 roku w Teatrze Polskim w Warszawie. Będzie można oglądać ją w tzw. transmisji otwartej (nie wymagającej abonamentu) na antenie Canal+ Polska.