NOMINACJE DO ORŁÓW 2017, DOROCZNYCH NAGRÓD POLSKIEJ AKADEMII FILMOWEJ, OGŁOSZONE.

CEREMONIA 20 MARCA NA ANTENIE CANAL+

Dziś, 7 lutego 2017 roku o godzinie 12.00, w siedzibie ASP w Warszawie zostały ogłoszone nominacje do Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2017, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej, odpowiednika francuskich Cezarów, czeskich Lwów czy hiszpańskich Goi.

Tegoroczna edycja konkursu rozpoczęła się 16 stycznia 2017 roku tradycyjnym wysłaniem kart przez wiodącą na rynku firmę doradczo-audytorską PwC do ponad 600 członków Polskiej Akademii Filmowej. Pierwsza tura głosowania zakończyła się o północy 2 lutego.

Do dziś – do momentu publicznego otwarcia kopert – wyniki głosowania członków Polskiej Akademii Filmowej znane były jedynie PwC.

Polskie Nagrody Filmowe są przyznawane za najwyższe osiągnięcia w 19 kategoriach. Do tegorocznych Polskich Nagród Filmowych kandydowało 51 filmów, w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny członkowie Akademii wybierali spośród 92 produkcji, a w kategorii Najlepszy Serial Fabularny spośród 10 tytułów.

Spotkanie z Nominowanymi i ogłoszenie Laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia odbędzie się 7 marca. Ceremonia Orłów została zaplanowana na 20 marca 2017 roku i po raz pierwszy będzie miała miejsce na antenie CANAL+.

Miło mi poinformować, że CANAL+ został oficjalnym nadawcą ceremonii Polskich Nagród Filmowych Orły 2017. Od ponad 20 lat inwestujemy i wspieramy polskie kino, dbając o najwyższą jakość realizowanych produkcji. Jesteśmy przekonani, że bycie partnerem telewizyjnym w tak prestiżowym projekcie, jakim jest ceremonia Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2017, będzie kolejnym, kluczowym krokiem, by docenić wyjątkowych twórców polskiego kina. Zapraszam wszystkich na naszą relację na antenie CANAL+ – Anna Limbach-Uryn, dyrektor programowa nc+.

Jak dodaje pomysłodawca Orłów i Prezydent Polskiej Akademii Filmowej, Dariusz Jabłoński: Przez ostatnich 18 lat  Telewizja Polska transmitowała Polskie Nagrody Filmowe ORŁY. Dziś chcemy za te lata podziękować TVP, a przede wszystkim jej pracownikom i współpracownikom, którzy przy każdej z 18-stu ceremonii wręczenia Orłów współpracowali z nami z wielkim zaangażowaniem i sercem dla chwały polskiego kina i jego twórców.  Cieszymy się, że 19 edycję Orłów przygotujemy z najbardziej filmowym kanałem, który rozpoczął wspieranie polskiego kina  trzy lata przed powstaniem Polskich Nagród Filmowych. Ten znak, który widnieje w czołówkach wielu wspaniałych polskich filmów, w tym roku po raz pierwszy będzie również wspierał polskie filmowe Orły. Zapraszamy na transmisję wręczenia Orłów w CANAL+ już 20 marca!

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Nominacje do Polskich Nagród Filmowych Orły 2017 otrzymali:

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

– “Boska Florence”, reż. Stephen Frears

– “Ja, Daniel Blake”, reż. Ken Loach

– “Syn Szawła”, reż. Laszlo Nemes

 

NAJLEPSZY MONTAŻ

– Leszek Starzyński, “Jestem mordercą”

– Agnieszka Glińska, Anna Zamecka, Wojciech Janas, “Komunia”

– Paweł Laskowski, “Wołyń”

– Dorota Wardęszkiewicz, “Wszystkie nieprzespane noce”

– Beata Walentowska, “Zjednoczone stany miłości”

 

NAJLEPSZE KOSTIUMY

– Aleksandra Staszko, “Baby Bump”

– Emilia Czartoryska, “Ostatnia rodzina”

– Wanda Kowalska, Paweł Grabarczyk, Magdalena Rutkiewicz-Luterek, Agata Drozdowska, “Wołyń”

 

NAJLEPSZY DŹWIĘK

– Marek Wronko, “Wszystko gra”

– Małgorzata Lewandowska, Andrzej Lewandowski, “Sprawiedliwy”

– Katarzyna Dzida-Hamela, Jacek Hamela, “Wołyń”

 

ODKRYCIE ROKU

– Anna Zamecka, Reżyseria – “Komunia”

– Jan P. Matuszyński, Reżyseria – “Ostatnia rodzina”

– Michalina Łabacz, Główna Rola Kobieca – “Wołyń”

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

–  Agata Kulesza, “Jestem mordercą”

–  Agata Buzek, “Niewinne”

–  Izabela Kuna, “Wołyń”

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

–  Arkadiusz Jakubik, “Jestem mordercą”

–  Dawid Ogrodnik, “Ostatnia rodzina”

–  Jacek Braciak, “Wołyń”

 

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

–  “Artyści”, reż. Monika Strzępka

–  “Belfer”, reż. Łukasz Palkowski

–  “Ranczo” sezon 10, reż. Wojciech Adamczyk

 

NAJLEPSZA MUZYKA

– Bartłomiej Gliniak, “Na granicy”

– Maciej Zieliński, “Sługi boże”

– Mikołaj Trzaska, “Wołyń”

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

– Joanna Wójcik, “Jestem mordercą”

– Joanna Macha, “Niewinne”

– Jagna Janicka, “Ostatnia rodzina”

– Marek Zawierucha, “Wołyń”

 

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

– “Bracia”, reż. Wojciech Staroń

– “Komunia”, reż. Anna Zamecka

– “Mów mi Marianna”, reż. Karolina Bielawska

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

– Aleksandra Konieczna, “Ostatnia rodzina”

– Michalina Łabacz, “Wołyń”

– Dorota Kolak, “Zjednoczone stany miłości”

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

– Mirosław Haniszewski, “Jestem mordercą”

– Andrzej Seweryn, “Ostatnia rodzina”

– Arkadiusz Jakubik, “Wołyń”

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

– Paweł Dyllus, “Jestem mordercą”

– Jerzy Zieliński, “Letnie przesilenie”

– Kacper Fertacz, “Ostatnia rodzina”

– Piotr Sobociński jr, “Wołyń”

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

– Maciej Pieprzyca, “Jestem mordercą”

– Robert Bolesto, “Ostatnia rodzina”

– Wojciech Smarzowski, “Wołyń”

 

NAJLEPSZA REŻYSERIA

– Maciej Pieprzyca, “Jestem mordercą”

– Jan P. Matuszyński, “Ostatnia rodzina”

– Wojciech Smarzowski, “Wołyń”

 

NAJLEPSZY FILM

– “Jestem mordercą”, reż. Maciej Pieprzyca

– “Ostatnia rodzina”, reż. Jan P. Matuszyński

– “Wołyń”, reż. Wojciech Smarzowski

Nad przebiegiem głosowania i wiarygodnością wyników czuwa dwóch Partnerów PwC, Krzysztof Szułdrzyński i Piotr Wyszogrodzki, którzy osobiście odpowiadają za tajność i poprawność procesu głosowania.

Nazwiska nominowanych odczytywali laureaci i nominowani poprzednich edycji Orłów, członkowie Polskiej Akademii Filmowej: Agnieszka Holland, Artur Żmijewski, Janusz Gajos, Łukasz Palkowski, Jacek Borcuch, Olga Frycz, Kinga Dębska, Wojciech Żogała, Dorota Kędzierzawska, Artur Reinhart, Bartosz Putkiewicz, Michał Czarnecki, Dorota Roqueplo, Grażyna Torbicka, Wiktor Zborowski i Dariusz Jabłoński.

Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl

Polskie Nagrody Filmowe Orły są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową od 1999 roku. Orły przyznawane są głosami członków Polskiej Akademii Filmowej w 19 kategoriach. Głosowanie na nominowanych i laureatów Orłów jest dwuetapowe, korespondencyjne i tajne aż do ogłoszenia wyników. Partnerem Polskich Nagród Filmowych Orły od chwili ich powstania jest czołowa na świecie firma audytorsko-doradcza PwC, która nadzoruje także proces przyznawania Oscarów, nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej.

Partnerami medialnymi tegorocznych Orłów są: CANAL+, WP.pl, radio TOK FM, Twój Styl, Pani, Grazia, Show, magazyn Film&TV Kamera, Co Jest Grane i magazyn Esquire. Przegląd on-line filmów kandydujących do Orłów 2017 zorganizował Onet VOD. Wsparcia organizacyjnego udziela Krakowska Fundacja Filmowa, a listę filmów kandydujących do Orłów przygotowuje boxoffice.pl. Sponsorami tegorocznych Orłów są: firma postprodukcyjna Orka, Hotel Regent, Lexus Wola oraz kancelaria Radwan Rohrenschef. Kinowy Przegląd Orłów odbywał się w dwóch kinach: Iluzjon Filmoteki Narodowej w Warszawie i Kinematograf Muzeum Kinematografii w Łodzi. Obsługę fotograficzną Orłów zapewnia East News. Orły wspiera Legalna Kultura.

 

Dotychczasowymi laureatami Orłów w kategorii Najlepszy Film były:

„Historia kina w Popielawach” (1999),

„Dług” (2000),

„Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” (2001),

„Cześć, Tereska” (2002),

„Pianista” (2003),

„Zmruż oczy” (2004),

„Wesele” (2005),

„Komornik” (2006),

„Plac Zbawiciela” (2007),

„Katyń” (2008),

„33 sceny z życia” (2009),

„Rewers” (2010),

„Essential Killing” (2011),

„Róża” (2012),

„Obława” (2013),

„Ida” (2014),

„Bogowie” (2015),

„Body/Ciało” (2016).

W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny w ubiegłych latach nagrodę otrzymały filmy: „Wirtualna wojna” w reżyserii Jacka Bławuta (2103), „Inny świat” w reżyserii Doroty Kędzierzawskiej (2014), „Powstanie Warszawskie” w reżyserii Jana Komasy (2015) oraz „Aktorka” w reżyserii Kingi Dębskiej i Marii Konwickiej (2016).

Najlepszymi serialami poprzednich edycji Polskich Nagród Filmowych były produkcje: „Czas honoru – Powstanie” w reż. Jana Hryniaka (2015) oraz „Prokurator” w reżyserii Jacka Filipiaka i Macieja Pieprzycy (2016).