Laureaci Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2020

Ceremonia 22 edycji Polskich Nagród Filmowych Orły 2020 należała bezapelacyjnie do „Bożego Ciała” Jana Komasy. Film zgarnął aż 11 statuetek, co jest wydarzeniem bezprecedensowym w historii Orłów. Po dwa przypadły filmom „Pan T.” i „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. Orły Specjalne 2020 otrzymały: Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Canal + od wielu lat mecenasi polskiego kina. Orła za Osiągnięcia Życia odebrała Maja Komorowska.

Wieczór w Tetrze Polskim to najważniejsze wydarzenie filmowe roku, które gromadzi najlepszych polskich twórców. To również wielkie święto polskiego kina. W tym roku w konkursie o prestiżowe Orły – Polskie Nagrody Filmowe ubiegało się aż siedemdziesiąt produkcji fabularnych. Finalnie wśród nominowanych w dwudziestu kategoriach znalazło się czterdzieści filmów i ich twórców. Decyzją Polskiej Akademii Filmowej w tym roku zwiększono do pięciu liczbę nominacji w każdej z kategorii. Po raz pierwszy w historii przyznano również nagrodę za „Najlepszą Charakteryzację”.

Emocji nie brakowało. Najwięcej szans w wyścigu po „polskie Oskary” wykorzystał film „Boże Ciało” otrzymując aż 11 Orłów z 15 nominacji dominując rozdanie nagród. Produkcja w reżyserii Jana Komasy, nasz tegoroczny kandydat do Oskara, zebrała m.in. nagrody w najważniejszych kategoriach: „Najlepsza główna rola kobieca”, „Najlepsza główna rola męska”, „Najlepsza reżyseria” i „Najlepszy film”. Polska Akademia Filmowa doceniła również obraz „Ikar. Legenda Mietka Kosza” w reżyserii Macieja Pieprzycy przyznając mu Orły za muzykę i dźwięk oraz film „Pan T.” w reżyserii Marcina Krzyształowicza, który zdobył Orły w kategoriach „Najlepsza scenografia” i „Najlepsze kostiumy”. Ceremonia w Teatrze Polskim miała swoje zaskakujące zwroty. Po raz pierwszy w historii Orłów wyłoniono dwóch laureatów w kategorii „Najlepsza drugoplanowa rola męska”. Pierwotnie Agata Trzebuchowska odczytała tylko jedno nazwisko jednak finalnie, Orła w tej kategorii otrzymali ex aequo Łukasz Simlat („Boże Ciało”) i Robert Więckiewicz („Ukryta gra”). Widzowie zgromadzenie w Teatrze Polskim owacją i specjalnym gestem solidarności powitali gościa specjalnego gali Orłów ukraińskiego reżysera Olega Sencowa.

Zarząd Niezależnej Fundacji Filmowej, od 22 lat organizujących prace Polskiej Akademii Filmowej zgodnie z regulaminem, postanowił o przyznaniu dwóch Orłów Specjalnych. Nagrodami wyróżnione zostały obchodzące w tym roku jubileusze 25-lecia Canal + i 15-lecia Polski Instytut Sztuki Filmowej, za niezwykły wkład w rozwój polskiego filmu. Orły odebrali Małgorzata Seck wiceprezes ds. programowych Canal+ oraz dyrektor PISF Radosław Śmigulski. Po raz pierwszy Polska Akademia Filmowa przyznała nagrodę w nowej kategorii „Najlepsza charakteryzacja”, którą otrzymał Dariusz Krysiak („Krew Boga”). Wielu wzruszeń, jak co roku, dostarczył nam Orzeł za Osiągniecia Życia, którego Krzysztof Zanussi wręczył wybitnej aktorce i pedagog Mai Komorowskiej.

Za prawidłowy przebieg procedury głosowania, jego poufność i tajność na wszystkich jego etapach, aż do momentu oficjalnego otwarcia kopert odpowiadali Piotr Wyszogrodzki i Katarzyna Podgórna, partnerzy PwC, wiodącej firmy audytorskiej, nadzorującej m.in. głosowanie nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej – Oscarów. 22. Ceremonię wręczenia Orłów poprowadził Maciej Stuhr.

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Orły 2020 – Polskie Nagrody Filmowe otrzymali:

NAJLEPSZY FILM
“Boże Ciało” reż. Jan Komasa

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
“Faworyta”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
“Tylko nie mów nikomu” reż. Tomasz Sekielski

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
“Wataha” sezon 3 reż. Kasia Adamik, Olga Chajdas

NAJLEPSZA REŻYSERIA
Jan Komasa – “Boże Ciało”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Mateusz Pacewicz – “Boże Ciało”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Bartosz Bielenia – “Boże Ciało”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Aleksandra Konieczna – “Boże Ciało”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
ex equo:
Łukasz Simlat – “Boże Ciało”
Robert Więckiewicz – “Ukryta gra”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Eliza Rycembel – “Boże Ciało”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Piotr Sobociński jr. – “Boże Ciało”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Magdalena Dipont, Robert Czesak – Pan T.”

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Magdalena Biedrzycka -“Pan T.”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Dariusz Krysiak – “Krew Boga”

NAJLEPSZA MUZYKA
Leszek Możdżer – “Ikar. Legenda Mietka Kosza”

ODKRYCIE ROKU
Mateusz Pacewicz – scenariusz “Boże Ciało”

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Maciej Pawłowski, Robert Czyżewicz- “Ikar. Legenda Mietka Kosza”

NAJLEPSZY MONTAŻ
Przemysław Chruścielewski – “Boże Ciało”

NAGRODA ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
Maja Komorowska

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
“Boże Ciało”

ORŁY SPECJALNE za “niezwykły wkład w polskie kino”
Polski Instytut Sztuki Filmowej
CANAL+ Polska