Justine Wright – europejski montażysta roku 2014 gościem mistrzowskich warsztatów montażowych 24 marca 2015 w Warszawie!

Europejska Akademia Filmowa i Polska Akademia Filmowa we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Montażystów PSM zaprosili polskich twórców filmowych na wyjątkowe Mistrzowskie Spotkanie Warsztatowe z Justine Wright – laureatką Europejskiej Nagrody Filmowej 2014 za montaż filmu Stevena Knighta „LOCKE”.
Justine Wright to wieloletnia współpracowniczka Kevina MacDonalda, reżysera nagrodzonego Oscarem filmu dokumentalnego „One Day in September”
(Oscar 2000 w kategorii Pełnometrażowy Film Dokumentalny), za który sama Justine otrzymała nagrodę Niezależnego Kina Brytyjskiego (BIFA).
MacDonald i Wright spotkali się również przy pracy nad „Ostatnim królem Szkocji” (2006), który zdobył liczne nagrody (w tym BAFTA dla najlepszego brytyjskiego filmu roku) oraz „Black Sea” (2014). Justine Wright była też odpowiedzialna za montaż filmów „Stan gry” (2009) oraz „Żelazna dama” (2011).
Spotkanie rozpocznie projekcja filmu „LOCKE”, a po niej odbędzie się dyskusja uczestników warsztatów z Justine Wright moderowana przez Prezesa Polskiego Stowarzyszenia Montażystów PSM – uznaną polską montażystkę Milenię Fiedler oraz Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej Dariusza Jabłońskiego. Justine opowie o swojej wizji zawodu, zdradzi kulisy pracy nad filmem i podzieli się doświadczeniami z pracy montażystki.

Po zakończonych warsztatach odbędą się spotkania indywidualne Justine z polskimi twórcami, którzy są w trakcie montowania swoich filmów fabularnych bądź dokumentalnych. Możliwość profesjonalnej wymiany myśli i pomysłów oraz skorzystania z porad montażystki o takim doświadczeniu, talencie i osiągnięciach zawodowych jakie posiada Justine Wright, jest wyjątkową okazją dla polskich filmowców.

Swój udział w warsztatach zapowiedzieli profesjonaliści: Marcin Wrona (reżyser, autor m.in. nagradzanych filmów fabularnych „Chrzest”, „Moja Krew”), Bartosz Konopka (reżyser, nominowany do Oscara w kategorii Krótkometrażowy Film Dokumentalny za obraz „Królik po berlińsku”), Hanna Polak – autorka głośnego dokumentu krótkometrażowego „Dzieci z Leningradzkiego”, który w 2005 roku nominowany był do Oscara, a także trzykrotny laureat Orłów w kategorii Najlepszy Montaż za filmy: „Żurek” – 2004, „Jesteś Bogiem” – 2013, „Ida”- 2014 – Jarosław Kamiński.
Justine Wright przybędzie do Polski na zaproszenie Polskiej Akademii Filmowej i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów PSM.

JUSTINE WRIGHT

Swoją karierę rozpoczęła od pracy przy reklamach, teledyskach i krótkich formach. Wielokrotnie współpracowała z reżyserem Kevinem MacDonaldem, między innymi przy filmie dokumentalnym „One Day in September”, który w 2000 roku otrzymał Oscara w kategorii Pełnometrażowy Film Dokumentalny, a za który sama Justine dostała Nagrodę Niezależnego Kina Brytyjskiego. Film opowiada o wydarzeniach, które miały miejsce w 1972 roku podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w Monachium.

MacDonald i Wright pracowali razem przy filmie „Ostatni Król Szkocji” (2006). To ekranizacja książki Gilesa Fodena o takim samym tytule, opowiadająca o dyktatorskich rządach Idiego Amina w Ugandzie. Historia ukazana jest z perspektywy fikcyjnej postaci, osobistego lekarza króla, Nicholasa Garrigana. W jego postać wcielił się James McAvoy. Grający Idiego Amina, Forest Steven Whitaker za swoją brawurową kreację otrzymał Oscara i Złotego Globa. Film zdobył wiele nagród, w tym BAFTA – Nagroda im. Alexandra Kordy dla najwybitniejszego brytyjskiego filmu roku.

Kolejny film w dorobku Wright to „Stan gry” (2009), również w reżyserii Kevina MacDonalda. Do czasu gdy jego asystentka zostaje zamordowana, kongresman Stephen Collins (Ben Affleck) jest wschodzącą gwiazdą polityki. Po dramatycznej śmierci najbliższego współpracownika Collinsa wszystkie polityczne brudy zaczynają wychodzić na jaw, a waszyngtoński dziennikarz Call McAffrey (Russell) Crowe zaczyna prowadzić śledztwo nad sprawą, która może wstrząsnąć całym światem polityki.

Najnowszy film Kevina MacDonalda i Justin Wright to „Black Sea” (2014).

Justine Wright była montażystką dobrze znanej polskiej publiczności „Żelaznej damy” (2011), portretu Margaret Thatcher – pierwszej w historii Wielkiej Brytanii kobiety premier.

Filmografia
2014 Black Sea
2013 Locke
2012 Na spacerze (Walking Dogs, TV)
2012 Playhouse Presents (serial TV)
2011 Dziewiąty legion (The Eagle)
2011 Żelazna Dama (The Iron Lady)
2009 Stan gry (State of Play)
2006 Ostatni król Szkocji (The Last King of Scotland)
2006 Silence is Golden
2006 Podsłuch (The Listening)
2003 Czekając na Joe (Touchinh the Void)
2002 The Game of Their Lives
2001 Zakupy nocą (Late Night Shopping)
1999 One Day in September
1999 The Rat Trap
1999 Przed wystawą (Inside- Out)

ORGANIZATORZY:

EUROPEJSKA AKADEMIA FILMOWA

Założona w 1988 roku Europejska Akademia Filmowa zrzesza ponad 3 000 twórców z całej Europy. Jej głównym celem jest promocja europejskiej kultury filmowej. Każdego roku EFA inicjuje i bierze udział w wielu wydarzeniach filmowych, które poruszają aspekty zarówno ekonomiczne, jak i twórcze oraz szkoleniowe. Program wydarzeń obejmuje konferencje, seminaria i warsztaty, a ich głównym celem jest budowanie warunków, które umożliwią współistnienie filmu jako twórczego zjawiska i jako przemysłu.

Mistrzowskie Spotkania Warsztatowe organizowane przez Europejską Akademią Filmową (EFA Master Class) prowadzone są przez uznanych i odnoszących sukcesy filmowców, którzy chcą przekazywać swoją wiedzę i doświadczenie.

Przyznawane co roku Europejskie Nagrody Filmowe są zwieńczeniem pracy Akademii. Tegoroczna 28 edycja odbędzie się 12 grudnia w Berlinie.

POLSKA AKADEMIA FILMOWA
Polska Akademia Filmowa skupia ponad 600 czynnych zawodowo polskich filmowców, przedstawicieli wszystkich zawodów filmowych oraz osoby, których działalność zawodowa związana jest z twórczością filmową, a których wsparcie pomaga realizować cele Akademii.

Podstawowym celem Akademii jest promocja filmu polskiego poprzez coroczne wyróżnianie osiągnięć twórców i wykonawców w dziedzinie sztuki filmowej w ramach konkursu Polskie Nagrody Filmowe Orły. Co roku członkowie Akademii biorą udział w dwuetapowym głosowaniu przeprowadzanym przez czołową na rynku firmę audytorsko-doradczą PwC, która gwarantuje tajność i poufność głosowania, w czasie którego zostają wyłonieni najpierw nominowani, a potem laureaci Orłów. Akademia zabiera również głos w sprawach ważnych dla środowiska ludzi sztuki filmowej, jak też podejmuje inicjatywy służące profesjonalizacji zawodowej.

Akademia jest całkowicie autonomicznym i wydzielonym programem Niezależnej Fundacji Filmowej, powstałej w 1999 roku w celu wspierania twórczości i produkcji filmowej o wysokich walorach artystycznych oraz tworzenia warunków dla rozwoju artystycznego i zawodowego twórców filmowych.

Polska Akademia Filmowa należy do FAN of Europe (Film Academies Network of Europe), inicjatywy skupiającej narodowe akademie filmowe, mającej na celu promocję europejskiego kina oraz edukację i wspieranie młodych talentów. Wszyscy nominowani do Orłów, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej, otrzymują zaproszenia do Europejskiej Akademii Filmowej.

POLSKIE STOWARZYSZENIE MONTAŻYSTÓW (PSM)
Celem PSM jest rozwijanie sztuki i nauki w dziedzinie montażu obrazu i dźwięku w utworach audiowizualnych, zwiększanie wartości filmów i produkcji telewizyjnych, poprzez artystyczne wyróżnianie się i naukowe osiągnięcia w kreatywnej sztuce montażu; sprzymierzenie tych montażystów, którym zależy na rozwoju ich profesji, oraz prestiżu i godności ich profesji; jednoczenie środowiska artystów filmu i telewizji dla kultywowania tradycji i tworzenia nowych wartości kultury narodowej.